Нові правила для ФОП в Україні: що потрібно знати підприємцям

e12bc7e4e4db35fe30c941227cdf3f02

thumbnail-tw-20191017170943-9395

 

Закони про касові апарати для ФОП і так званий механізм «кешбек», які активно обговорювали підприємці останні місяці, днями вже офіційно опублікували в газеті «Голос України». Незважаючи на численні зауваження з боку представників бізнесу, президент України Володимир Зеленський підписав зміни, запропоновані депутатами від «Слуги народу». Влада сподівається, що нововведення виведуть з тіні середній і великий бізнес, який часто використовує схему роботи через фізичних осіб-підприємців, щоб платити менше податків. У той же час нововведення істотно змінюють правила гри і самих малих підприємців.

 

Обов’язкові касові апарати

Головна новація – майже весь малий бізнес повинен буде згодом обов’язково перейти на реєстратори розрахункових операцій (РРО), тобто касові апарати. Для певних категорій ФОП ввели відстрочку. Так, до жовтня 2020 без чеків ще зможуть працювати підприємці з доходом менше мільйона гривень на рік (крім продавців побутової техніки, ліків та медичних виробів). Також з жовтня наступного року нові правила запрацюють для так званої «групи ризику» незалежно від їх доходу. А це – інтернет – магазини, кур’єрські служби, продавці ювелірних виробів, тканин, автозапчастин, а також магазини секунд – хенд, готелі, ресторани, кафе швидкого обслуговування, турагентства. Вважається, що саме ці галузі є ризикованими для реалізації «сірого товару» або контрабанди, а новації змусять контролювати ці процеси. З січня 2021 фіскалізація стане обов’язковою для всіх платників єдиного податку 2, 3 і 4 груп. Під дію закону не підпадають тільки ФОП 1 групи, тобто ті, чий річний дохід не перевищує 300 тисяч гривень.

 

Перехід на «цифру»

Паралельно або замість традиційних касових апаратів підприємці зможуть використовувати для розрахунків власні електронні пристрої зі спеціальними програмами. В уряді обіцяють, що таке програмне забезпечення можна буде встановити безкоштовно, а його реєстрація буде здійснюватися за спрощеною процедурою. Тому підприємці зможуть видавати споживачам електронні чеки замість звичайних паперових.

 

Очікується, що нова система запрацює з 19 квітня 2020 року. Деякі програми доступні для тестового використання вже зараз. Передбачається, що такі системи будуть працювати до 36 годин в режимі оффлайн. У Державній податковій службі визнають, що в Україні досі не скрізь є стабільне інтернет – покриття для належної роботи, а тому під час перехідного періоду мають намір врегулювати це питання.

 

Звітність та облік товарів

Власники програмних касових апаратів, як і традиційних, повинні будуть щодня створювати фіскальні звітні чеки і копії розрахункових документів (контрольні стрічки) в паперовій або електронній формі. Підприємці з «групи ризику» також повинні будуть мати первинну документацію, що підтверджує походження товарів. Це направлено на те, щоб контролювати легальність продукції.

 

Обов’язковою для них стає облік всіх товарів і послуг, найменування яких має бути попередньо запрограмоване. Відповідно, підприємець повинен вчасно робити переоцінку товарів в касовому апараті, «забивати» нові позиції, контролювати їх наявність в базі. «Якщо, наприклад, маленький магазин має тисячу позицій біжутерії або фурнітури, то все потрібно буде врахувати. Це складно виконати і може привести до ненавмисним помилок, які відразу будуть підпадати під штраф », – застерігає президент Асоціації приватних роботодавців Олександр Чумак. За торгівлю неврахованими товарами передбачена санкція у розмірі подвійної вартості. За різні порушення при використанні касових апаратів і поданні звітності передбачена система штрафів від 85 до 8500 гривень.

 

Скарги на неправильні чеки

Щоб підприємці не приховували доходи, законодавці вводять такий механізм контролю як «кешбек». Якщо споживач помітить помилку в чеку, він зможе звернутися до контролюючих органів та претендувати на повну компенсацію. Неправильним вважається чек, який частково або повністю не є фіскальним, тобто не був зареєстрований на сервері Державної податкової служби. Перевірити це, як і подати скаргу, можна буде через особистий Електронний кабінет платника податків. Скаржитися можна тільки у відношенні товару або послуги вартістю від 850 гривень.

 

Після перехідного періоду штраф за перше порушення для ФОП складе 100 відсотків вартості товару, кожне наступне – 150 відсотків. Ця норма починає діяти з жовтня 2020 року. Олександр Чумак прогнозує, що споживачі в гонитві за «кешбек» писати заяви навмання, відкриваючи нові можливості для податківців «контролювати і тиснути на підприємця».

 

«Втрата часу, нервів і грошей»

В експертному середовищі неоднозначно сприймають нововведення. Представники бізнесу в цілому вітають можливість використовувати паралельно з традиційними касовими апаратами сучасні технології. Але наполягають на тому, що такі програми ще потрібно відпрацювати на практиці. «Вкрай важливо, щоб фіскалізація заробила грамотно і якісно», – зазначає заступник директора Європейської Бізнес Асоціації Світлана Михайловська.

 

У свою чергу, в Асоціації приватних роботодавців вважають, що запроваджені норми неабияк ускладнять роботу і завдадуть істотної шкоди малому бізнесу. В організації скептично оцінюють можливість масового і швидкого переходу на електронні чеки і вважають, що багато підприємців будуть змушені найближчим часом купувати ще старі апарати. «Установка традиційної касової системи обійдеться в близько 20 тисяч гривень, додаткові витрати спричинить залучення бухгалтера, послуги якого коштують від трьох тисяч гривень», – каже Олександр Чумак. Але найболючіше, чого варто чекати ФОП в світлі нових змін, – це посилення контролю з боку податківців, вважає фахівець, і додає, що будь-яка перевірка для підприємця – «це завжди втрата часу, нервів і, звичайно, грошей».

 

Втім, в уряді обіцяють навчити бізнес працювати за новими правилами і максимально уникати можливих помилок. Підприємцям незабаром нададуть ряд докладних додаткових роз’яснень щодо законодавчих змін.

 

По материалам https://www.capital.ua